این موضوع رو از جنبه های مختلف می شه مورد بررسی قرار داد، مثلا بعضی از دانش آموزا میان و یه هفته وقت برای یه درس می زارن و یه هفته برای یه درس دیگه این روش موجب خستگی ذهنی و کاهش بازده یادگیری اونا می شه. به جای تک درس خوندن از شیوه موازی استفاده کنید، مثلاً روزی سه درس رو توی یه بازه زمانی انتخاب کنید و هیچ درسی رو نزارین توی سایه بمونه، اینجوری از خستگی ذهنی جلوگیری می شه و هر چقدر تنوع در زمان بندی مطالعه این دروس بیشتر باشه بهمون اندازه از خستگی ذهنی جلوگیری می شه، توی جداول مطالعاتیتون که بهتون می دیم الگویی از این فرم برنامه ریزی بهتون می دیم و در بخش برنامه ریزی این بحث رو بیشتر باز میکنیم.

به طور خلاصه درسها رو باید تراز کنیم، بالانس کنیم و متوازن و متعادلش کنیم، مثلاً برای درسی تا الان خیلی وقت نزاشتید و خیلی عقبین در این موقعیت دیگه نباید فقط با توجه به بودجه بندی و ضرایب دروس برنامه ریزی کنین بلکه باید وقت بیشتری برای اون دروس در نظر بگیرین، خیلی از دانش آموزا فکر می کنن که بعضی درسها چون مهمترن یه سری درسا رو بذارن کنار و تمرکزشون رو بذارن روی یه درس بهتره، در حالی که اینطور نیست و همسان سازی دروس بهترین نتیجه رو در بر داره مگر در شرایط خاص که در بخشی از همین کتاب دربارش صحبت می کنیم منظور اینه که سطح درسهای ضعیف به درسهای قویترتون برسه و بهشون کم توجهی نشه، پس درسهایی که روشون تسلط دارین رو از درسهایی که تسلط کمتری روش دارین جدا کنین و دسته بندی کنین تا بر اساس اون ها برنامه ریزی انجام بشه و با یک برنامه درست همه رو به یه سطح برسونین و بعد همه این دروس روبه صورت موازی پیش ببرین و مطالعه کنین. بعضی وقتا هم هست که از درسی خوشتون می یاد و زیاد می خونینش و درصد بالا هم می زنین و از بعضی درسا هم خوشتون نمی یاد و نمی خونین و همیشه درصداتونپایینه و همین باعث میشه علاقتون به اون درس کمتر و کمتر بشه ولی اصلا حواسمون نیست که داریم با یه تیشه میفتیم به جون درست مطالعه کردنمون. توی یه راه و مسیر درسته مهم مقصده ولی از مناظر دیدنی مسیر هم باید لذت برد و به سرعت رسیدن مهم نیست بلکه رسیدن مهمه، درسته بعضی جاهاش قشنگ نیست و به دلمون نمیشینه ولی خیلی جاهاش زیبا و لذت بخشه، دوست داری به خاطر علاقه نداشتن به یه درس از کل زیبایی های مسیرت و هدفت چشم پوشی کنی؟ نه دیگه البته ما فیلم های آموزشی ای که دارین تموم تلاشمون رو کردیم که طعم تک تک درسها رو براتون شیرین کنیم و حتی مطالعه درسهایی رو که دوست ندارین رو براتون لذت بخش کنیم که یادگیریتون با لذت باشه، شما باید توی همه دروس درصد خوبی داشته باشین و بعد روی سه تا درس برای درصد صد در صد فکر کنین،سه درس اتکّا که یکی دو درس به صد در صد و درصدهای بالای نود برسه و این باعث می شه که توی هیچ درسی تراز منفی نیارین و به یک تعادل در دروس برسین البته به این توجه داشته باشین که توی کنکور معمولا 30 درصد سوالا تقریبا آسونه و 40 درصد متوسط و 30 درصد سخته، هر درسی هر چقدر که سخت به نظر برسه ولی ما بر این عقیده ایم که همه درسا آسونه ولی حداقل به 30 درصد آسون و 40 درصد متوسط که می تونین جواب بدین این خودش می شه 70 درصد پس عاقلانه اینه که هیچ درسی براتون بی اهمیت نباشه و جایگاه خودش رو داشته باشه در حالی که به دروس اصلیتون توجه بیشتری بکنید و روی سوالات دشوار سه تا درس تمرکز کنین، اینجوری می دونین که هیچ سوال آسون و متوسطی رو از دست نمی دین و توی همه درسا درصد خوبی کسب می کنین و یه رتبه خوب میارین، رتبه ای که اما و اگری در انتخاب رشتتون نزاره و هر رشته و هر دانشگاهی که بخواین بتونین قبول شین و این مستلزم اینه که خوب مطالعه کنین  سطح کیفی مطالعتون رو بالا ببرین، پس بریم سراغ ارتقای سطح کیفی مطالعه.

ذهن ما تمایل داره دائم روی یه موضوعی کار کنه، حالا اگه قرار باشه توی یه زمان معین پردازش خودشو روی یه موضوع خاصی نگه داره بهش تمرکز میگن. اما بارها شده موقع مطالعه متوجه میشیم فقط چشمامون از روی عادت داره از روی یه سری کلمات و خطوط به سرعت رد میشه بدون اینکه حواسمون باشه، یا اینکه به کلمه ای خیره میشیم و توی افکار خودمون غوطه ور میشیم که اینا نشونه ی حواس پرتی و عدم تمرکزه، حواس پرتی یه اتفاق کاملا طبیعیه ولی ما برای اینکه یه مطالعه پویا و ثمر بخش داشته باشیم باید دقت و تمرکزمون را بالا ببریم .

گروه آموزشی دانو – دنیای آموزش نوین